Manapság a jogosítványért indulókban már jóval gyakrabban felmerül a kérdés, hogy automataváltós vagy kéziváltós autón tanuljon vezetni. Ennek egyik oka, hogy az előbbi váltóval szerelt autók megszaporodtak az utakon, és már egyáltalán nem számít különlegességnek, ha valaki automataváltós gépjárművet vásárol. Az is tény, hogy a manuális megoldás még mindig jóval gyakoribb az utakon, ám az is látszik, hogy ez a tendencia csökkenő irányt mutat. Egyre többen jönnek rá, hogy a kézi váltónak alig akad előnye, ellenben jóval több hátránnyal rendelkezik. Magyarországon inkább hagyomány a manuális váltó, mint ésszerű döntés. Nézzük meg a tényeket ezzel kapcsolatban, és kezdjük a mechanikus váltóval.
1. Előnyei közé sorolják, hogy mi döntünk a vezetés dinamikájáról, nem pedig az elektronika vagy a szerkezeti adottságok.
Lehet apróság, de tény, hogy az ilyen autókat akkumulátor lemerülése esetén be lehet tolni/húzni, míg automata testvérét csak külső áramforrás segítségével éleszthetjük újra.
Az előnyök közé tartozik, hogy kevesebbet fogyaszt, melynek mértéke gyártótól függ, és lehet 0.3l – 1.5l is 100 kilóméterre vetítve. A teljesség kedvéért itt meg kell hegyezni, hogy ez csak a hagyományos belsőégésű motorok váltójával kapcsolatos összehasonlításban igaz. A hybrid és elektromos autóknál nem beszélhetünk többletfogyasztásról.
Végezetül a kézi váltó olajcseréje jóval olcsóbb.
2. Az automata váltó előnyei elsősorban a vezethetőségben nyilvánulnak meg. Leszámítva azokat a sofőröket, akik valamiért ragaszkodnak az említett menetdinamika saját kézben tartásához, egészen új élmény úgy vezetni egy autót, hogy nem kell a lábunkkal, kezünkkel folyamatosan ügyködni, hogy a jármű megfelelő fokozatba kerüljön. A tapasztalat azt mutatja, hogy függetlenül a volán töltött évektől, aki automataváltós autóra ül át, nem szívesen cseréli többet vissza mechanikus elődjére. Főleg városban, esetleg dugóban fantasztikus érzés, hogy csak a kormánnyal, fékkel és gázzal kell foglalkozni.
Az előbbiekből adódón a friss jogosítványra pályázók sokkal könnyebben tanulnak meg vezetni, elkerülve azokat a kudarcokat, amit a legtöbb kéziváltós jól ismer. Aki idősebb korában (40+) dönt úgy, hogy jogosítványt szerez, gyakran már nem is képes arra, kezét-lábát összehangolva a vezetésre is tudjon figyelni, ezért nekik kifejezetten ajánlott az ilyen váltóval szerelt gépjármű.
Mivel itt a tengelykapcsolás nem mechanikus úton történik, nincsen leégett, vagy elkopott kuplung, ami nagy könnyebbség, ha a pénztárcánkra gondolunk. Igaz, ők sem végtelen életűek.
Fontos megjegyezni, hogy a gombamód szaporodó hybrid és elektromos autók sem rendelkeznek már kézi váltóval, így amennyiben a jövő autózása ebbe az irányba halad tovább, örökre elfelejthetjük három pedálos autókat.
Legutóbbi hozzászólások